Journal of Water and Soil Science
علوم آب و خاک
jwss
Agriculture
http://jstnar.iut.ac.ir
0
user
2476-3594
2476-5554
10.47176/jwss
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
26
2
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کارایی پنج مدل بیلان آبی در شبیهسازی رواناب در حوزه آبخیز گرگانرود
Performance Assessment of Five Water Balance Models for Runoff Simulation in the Gorganrood Watershed
عمومی
Ggeneral
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">رواناب سطحی یکی از مهمترین اجزای چرخه آب است که باعث افزایش فرسایش خاک و انتقال رسوب در رودخانهها و همچنین کاهش کیفیت آب رودخانهها است. بنابراین، پیشبینی دقیق پاسخ هیدرولوژیکی حوضهها یکی از مراحل مهم در برنامهریزی و مدیریت منطقهای است. در این راستا، مدلسازی بارندگی- رواناب به پژوهشگران هیدرولوژی بهویژه در زمینه علوم مهندسی آب کمک میکند. بدین منظور، مطالعه حاضر بهمنظور تجزیه و تحلیل شبیهسازی بارندگی- رواناب در حوزه آبخیز گرگانرود واقع در شمال شرقی ایران با استفاده از مدلهای AWBM،Sacramento ،SimHyd ، SMAR و Tank انجام شد. از بارندگی، تبخیر و تعرق و رواناب روزانه هفت ایستگاه هیدرومتری در دوره 2010-1970 و 2015-2011 بهترتیب برای واسنجی و اعتبارسنجی استفاده شد. فرایند واسنجی خودکار با استفاده از الگوریتمهای جستجوی تکاملی ژنتیک و روشهای SCE-UA، با استفاده از معیارهای ارزیابی ضرایب ناش- ساتکلیف (NSE) و ریشه دوم میانگین مربعات خطا (RMSE) انجام شد. نتایج نشان داد که در دوره اعتبارسنجی مدل SimHyd با ضریب ناش 0/66، مدل TANK با استفاده از الگوریتم ژنتیک و روش SCE-UA با ضریب ناش بهترتیب 0/67 و 0/66 و مدل Sacramento با روش الگوریتم ژنتیک و روش SCE-UA با ضریب ناش بهترتیب 0/52 و 0/55 بهترین عملکرد را دارند.</div>
<div style="text-align: justify;">Surface runoff is one of the most significant components of the water cycle, which increases soil erosion and sediment transportation in rivers and decreases the water quality of rivers. Therefore, accurate prediction of hydrological response of watersheds is one of the important steps in regional planning and management plans. In this regard, the rainfall-runoff modeling helps hydrological researchers, especially in water engineering sciences. The present study was conducted to analyze the rainfall-runoff simulation in the Gorganrood watershed located in northeastern Iran using AWBM, Sacramento, SimHyd, SMAR, and Tank models. Daily rainfall, daily evapotranspiration, and daily runoff of seven hydrometric stations in the period of 1970-2010 and 2011-2015 were used for calibration and validation, respectively. The automated calibration process was performed using genetic evolutionary search algorithms and SCE-UA methods, using Nash Sutcliffe Efficiency (NSE) and root mean of square error (RMSE) evaluation criteria. The results indicated that the SimHyd model with NSE of 0.66, TANK model using Genetic Algorithm and SCE-UA methods with NSE of 0.67 and 0.66, and Sacramento model using genetic algorithm and SCE-UA methods with NSE of 0.52 and 0.55 have the best performance in the validation period.</div>
اعتبارسنجی, الگوریتم ژنتیک, بسته نرمافزاری RRL, مدل بارش- رواناب, مدلهای هیدرولوژیکی
Validation, Genetic algorithm, Rainfall-runoff library software package, Rainfall-runoff model, Hydrological models
263
281
http://jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2188-9&slc_lang=fa&sid=1
F.
Daechini
فاطمه
دائی چینی
Fatemeh.daechini206@gmail.com
000319475328460035496
000319475328460035496
No
Faculty of Natural Resource and Marine Sciences, Tarbiat Modares University
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
M.
Vafakhah
مهدی
وفاخواه
vafakhah@modares.ac.ir
000319475328460035497
000319475328460035497
Yes
Faculty of Natural Resource and Marine Sciences, Tarbiat Modares University
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
V.
Moosavi
وحید
موسوی
v.moosavi@modares.ac.ir
000319475328460035498
000319475328460035498
No
Faculty of Natural Resource and Marine Sciences, Tarbiat Modares University
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
M.
Zabihi Silabi
مصطفی
ذبیحی سیلابی
mostafazabihi1373@gmail.com
000319475328460035499
000319475328460035499
No
Faculty of Natural Resource and Marine Sciences, Tarbiat Modares University
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس