Journal of Water and Soil Science
علوم آب و خاک
jwss
Agriculture
http://jstnar.iut.ac.ir
0
user
2476-3594
2476-5554
10.47176/jwss
fa
jalali
1379
1
1
gregorian
2000
4
1
4
1
online
1
fulltext
fa
انتقال فنآوری و دانش کشاورزی مطالعه موردی : ارتباط بین دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و ترویج کشاورزی فارس
Knowledge and Technology Transfer . A case study: Linkage Between College of Agriculture of Shiraz University and Extension Service in Fars Province
عمومی
Ggeneral
پژوهشي
Research
<p>از رسالتهای عمده دانشگاهها و به ویژه دانشکدههای کشاورزی، آموزش، پژوهش و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه است. مهمترین مصداق ارائه خدمات برای دانشکدههای کشاورزی، نشر و انتقال فنآوری، به وسیله برقراری ارتباط با نهادهای ترویجی است. از طریق این ارتباط پژوهشگران دانشگاهی با مسائل، نیازها، و شرایط کشاورزی جامعه آشنایی بیشتری یافته، از این آگاهیها در امور آموزشی، طراحی و انجام فعالیتهای تحقیقاتی خود بهره میگیرند. از طرف دیگر، جامعه کشاورزی با کمک مروجین، به جدیدترین یافتههای علمی و راهحلهای مناسب برای بهبود کشاورزی خود دست مییابد. لذا، ارتباط بین دانشکدههای کشاورزی، به عنوان یک نهاد آموزشی و تحقیقاتی، با نهاد ترویج کشاورزی همواره مورد تأکید سیاستگزاران امر توسعه کشاورزی، پژوهشگران و اندیشمندان بوده است.</p><p>در این پژوهش، با بهرهگیری از مدل ارتباطات، چارچوب نظری مناسب تدوین، و سپس با مرور مطالعات پیشین، چهل و هفت عامل مهم در برقراری ارتباط بین پژوهش و ترویج تشخیص داده شد. با یک تحقیق میدانی از نوع توصیفی، نظریات استادان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و کارشناسان و مروجین کشاورزی استان فارس نسبت به اهمیت و تأثیر هر یک از عوامل مذکور، در وضعیت فعلی ارتباط بین دو نهاد، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل در تقویت ارتباط بین دانشکدههای کشاورزی با ترویج، آشنایی محققین دانشگاه از اوضاع کشاورزی منطقه میباشد. در پایان گزارش، سایر دستاوردهای این پژوهش، همراه با توصیههای عملی برای گسترش و تقویت ارتباط بین دو نهاد، ترویجی و آموزشی - پژوهشی ارائه شده است. </p>
<p>Agricultural colleges have three main objectives: training, research, and offering public services. Transfer and dissemination of agricultural knowledge and technology is the best example of universities’ services. In this regard, agricultural extension has the important role of linking agricultural colleges with agricultural industry. The linkage between extension and agricultural colleges is effective in promoting the two organizations and ultimately enhancing the development of agriculture. Therefore, the significance of this linkage has been emphasized by many program planners as well as researchers. </p><p>This descriptive research was conducted to analyze the perception of the faculty members at Agricultural College of Shiraz University and the extension agents and specialists of Fars Province. A theoretical framework was developed based on a “communication model”, and forty-seven factors effective in establishing and promoting the linkage between research and extension were recognized. The results revealed that the most important factor in research-extension linkage is “the degree of contact and knowledge of local agricultural affairs by researchers”. The paper concludes by providing recommendations that could be used to strengthen the interaction between research and extension institutions. </p>
پژوهش، ترویج، ارتباط پژوهش و ترویج ، مروج، دانشگاه ، دانشکده کشاورزی
Research, Extension, Research–extension linkage, University, College of agriculture.
23
42
http://jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-122&slc_lang=fa&sid=1
G.H.
Zamani
غلامحسین
زمانی
00031947532846007644
00031947532846007644
Yes