چکیده: (25863 مشاهده)
طراحی مناسب کانالها و بهینه سازی مقاطع رودخانهها به طور قابل توجهی کاهش هزینه اقتصادی و امکان توجیه اجرای پروژهها را فراهم خواهد ساخت. در این راستا تئوری رژیم، امکان بررسی تجربی و نیمه تجربی طراحی کانالهای پایدار را که در آنها فرسایش و انتقال رسوب در حال تعادل است، فراهم میسازد. هدف این تحقیق بررسی و مقایسه تأثیر نوع جریان (یکنواخت و غیر یکنواخت) در پیشبینی مشخصات یک کانال پایدار میباشد. در بررسی اثر جریان یکنواخت از روابطی که بر اساس معادلههای تجربی و نیمه تجربی
(فرضیه حدی) توسعه یافتهاند، استفاده به عمل آمده است. برای بررسی تأثیر جریان یکنواخت معادلات تجربی و نیمه تجربی (فرضیه حدی) لیسی، شیتال، کنداب و گارد و چانگ انتخاب شدند. مقایسه و برآورد قدرت پیشبینی هر یک از معادلات فوق با استفاده از روشهای ترسیمی (گرافیکی) و آماری و 24 کانال طبیعی واقع در آمریکا که در شرایط رژیم قرار داشتند صورت پذیرفت. به منظور بررسی ساختار جریان غیر یکنواخت روی مشخصات کانال پایدار از 21 نیمرخ سرعت اندازهگیری شده در رودخانه گاماسیاب استفاده گردید. با کاربرد تئوری لایه مرزی، سرعت برشی برای هر یک از این نیمرخهای سرعت محاسبه شد. برای جریان غیر یکنواخت، پارامتر شیلدز که در آن تنش برشی به کمک روش لایه مرزی محاسبه میگردد، به عنوان مؤثرترین پارامتر پیشبینی مشخصات کانال رژیم شناخته شد. در نظر گرفتن همزمان اثر جریان غیر یکنواخت و تئوری لایه مرزی نه تنها خطر همبستگی ساختگی را از بین میبرد، بلکه دقت پیشبینی مشخصات مقطع کانال پایدار را نیز افزایش میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1386/10/19 | انتشار: 1385/1/26