Journal of Water and Soil Science
علوم آب و خاک
jwss
Agriculture
http://jstnar.iut.ac.ir
0
user
2476-3594
2476-5554
10.47176/jwss
fa
jalali
1383
10
1
gregorian
2005
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
بررسی و تحلیل سروصدای یک تراکتور دوچرخ در حال کشیدن یک تریلر در جاده آسفالت روستایی
Investigation, Analysis and Presentation of Prediction Models of a Power Tiller Noise, Pulling a Trailer at Rural Asphalt Road
عمومی
Ggeneral
پژوهشي
Research
در ایران علاوه بر به کارگیری تراکتورهای دوچرخ در انجام عملیات مزرعهای، از آنها برای حمل و نقل بار و مسافر در جادههای آسفالت روستایی نیز استفاده میشود. علیرغم مشکلات ناشی از سروصدای این ماشینها و آثار سوء همه جانبه آن بر کاربران و اطرافیان، تاکنون تحقیقات جامعی از نظر ارایه مدلهای پیشگویی صدا روی آنها انجام نگرفته است. بررسیهای اولیه در پژوهش حاضر بیانگر آن بود که تراز سروصدای تراکتور دوچرخ با توان 13 اسب بخار در سرعت موتور 2200 دور بر دقیقه به dB(A) 92 میرسد که در مقایسه با حد استاندارد dB(A) 85 نگران کننده است. از اینرو، مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که روی تراکتور دوچرخ با توان 13 اسب بخار صورت گرفت، مکان آزمون براساس استانداردهای بین المللی مهیا گردید و سیگنالهای سروصدای ساطع شده از دستگاه اندازهگیری شده و سپس در حوزه زمان و فرکانس در محدوده شنوایی انسان (20 تا 20000 هرتز) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که شدت صدا در موقعیت گوش راننده در مقایسه با موقعیت اطرافیان dB(A) 7/74 تا dB(A) 10/75 بیشتر است و سرعت موتور نقش تعیین کنندهای در تولید سروصدا دارد که باید در کاربریهای مختلف تراکتور دوچرخ مورد توجه قرار گیرد، زیرا تغییرات آن تا dB(A) 8/5 در افزایش سروصدا تأثیر دارد. در نهایت مدلهای پیشگویی تراز فشار صدای تراکتور دوچرخ در موقعیت گوش راننده و اطرافیان با استفاده از دادههای آزمایش تعیین گردیده است.
In addition to farm operations, power tillers in Iran are also engaged in load and passenger transportation. Inspite of their noise and adverse effects on power tiller drivers and bystanders, they have not been adequatly investigated. The initial survey in the present investigation on a 13-hp power tiller at 2200 rpm engine speed revealed that its noise was 92 dB(A), compared to the standard limit of 85 dB(A) which is disappointing. The test site was prepared according to international standards and the noise signals emitted from the system were measured and analyzed in time and frequency domains for audio frequency range (20 – 20000 Hz).
The results showed that the noise intensity was higher by 7.74 to 10.75 dB(A) for the microphone position at driver’s ear compared to the bystanders position and that the engine speed played a great role in noise generation for power tiller. This is because the noise increases up to 8.5 dB(A) with engine speed variations. Finally, the power tiller prediction models of sound pressure levels at driver’s ear and bystanders were determined using the experimental data.
سروصدا، تراکتور دوچرخ، تحلیل تراز فشار صدا، مدل پیشگویی سروصدا
Noise, Power tiller, Sound pressure level analysis, Noise prediction model
225
240
http://jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-316&slc_lang=fa&sid=1
S. R. Hasan Beygi Bidgoli
سید رضا حسن بیگی بیدگلی
00031947532846006197
00031947532846006197
Yes
B. Ghobadian
برات قبادیان
00031947532846006198
00031947532846006198
No
P. Nassiri
پروین نصیری
00031947532846006199
00031947532846006199
No
N. Kamalian
نصرا… کمالیان
00031947532846006200
00031947532846006200
No