Journal of Water and Soil Science
علوم آب و خاک
jwss
Agriculture
http://jstnar.iut.ac.ir
0
user
2476-3594
2476-5554
10.47176/jwss
fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
16
61
online
1
fulltext
fa
توسعه مدل ریاضی سیستم کنترل CARDD برای کانالهای آبیاری، تلفیق آن با مدل ریاضی ICSS و ارزیابی آن توسط آزمونهای استاندارد پیشنهادی ASCE
Development of Mathematical Model of CARDD Cotrol System for Irrigation Canals Integrated with ICSS Model and Evaluated for Standard Test Cases of ASCE
عمومی
Ggeneral
پژوهشي
Research
سامانههای مختلف کنترل پایین دست خودکار برای تأمین انعطافپذیری بیشتر در شبکههای آبیاری پیشنهاد شده است که سیستم کنترل CARDD یکی از سیستمهای ابتکاری و خاص میباشد. در این تحقیق پس از توسعه مدل ریاضی سیستم کنترل CARDD در انطباق با مدل هیدرودینامیک ICSS، امکان ارزیابی و آزمون عملکرد آن تحت شرایط گوناگون فراهم گردید. به منظور ارزیابی عملکرد این سیستم کنترل، از کانال استاندارد شماره 2 پیشنهادی ASCE و گزینههای پیشنهادی این مؤسسه که در آنها الگوریتم کنترل توسط تغییرات ملایم و شدید جریان در کانال تازه احداث (Tuned) ارزیابی میشود، استفاده شد و شاخصهای ارزیابی عملکرد محاسبه گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تغییرات تدریجی جریان، حداکثر انحراف عمق حدود 5 درصد بوده که همواره در محدوده مجاز قرار داشته است. در تغییرات ناگهانی این مقدار حدود 8 درصد بوده که حدوداً پس از 1 ساعت تثبیت شده است که زمان قابل توجهی است. نمودار تغییرات عمق جریان و شاخصهای بهدست آمده نشانگر عملکرد مطلوب مدل توسعه یافته برای تغییرات ملایم جریان میباشد. برای تغییرات شدید جریان حداکثر تغییرات عمق محدود بوده اما زمان عکسالعمل نسبتاً طولانی بوده است.
There are different automatic downstream control algorithms developed to increase the flexibility of the irrigation system. CARDD control logic is one of the heuristic and distance automatic downstream control systems. In this research, mathematical model of the CARDD control logic coordinated with ICSS hydrodynamic model was developed and the CARDD control logic was tested and evaluated under different situations. In order to evaluate the performance of this control algorithm, one of the canals suggested by ASCE (canal number 2) was used. The CARDD control algorithm was tested under the operational scenarios suggested by ASCE in which the control algorithm was evaluated by intense and gradual flow changes in a newly constructed (tuned) canal. Performance indicators were calculated and analysed. In the case of gradual flow changes, the maximum diversion of the water depth from the target was about 5% and was always in permitted range. In intense flow changes, the maximum diversion of the water depth from the target was about 8% and it was recovered in about 1 hour, which is a considerable time. The charts showing the variation of water depth at each turnout and the calculated performance indicators showed the satisfactory performance of CARDD control algorithm in gradual flow changes. In intense flow changes, although the maximum variation of the water depth was limited, the system response time was relatively long.
سیستمهای کنترل، کانالهای آبیاری، کنترل پایین دست، CARDD، ICSS
CARDD, Control systems, Downstream control, ICSS, Irrigation canals.
15
30
http://jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2663-1&slc_lang=fa&sid=1
M. J. Monem
محمدجواد منعم
monem_mj@modares.ac.ir
000319475328460017346
000319475328460017346
Yes
S. P. Ahmadpanah1
سید پویان احمدپناه
000319475328460017347
000319475328460017347
No