Journal of Water and Soil Science
علوم آب و خاک
jwss
Agriculture
http://jstnar.iut.ac.ir
0
user
2476-3594
2476-5554
10.47176/jwss
fa
jalali
1381
1
1
gregorian
2002
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کاربرد معادله های برآورد بار رسوبی در رودخانه های خوزستان
Evaluation of Sediment Transport Equations in the Khuzestan Rivers
عمومی
Ggeneral
پژوهشي
Research
برای انتخاب مناسبترین معادله برآورد رسوب نیاز به ارزیابی و واسنجی آنها برای رودخانه مورد نظر میباشد. در این پژوهش ارزیابی معادلههای برآورد بار رسوب در ایستگاههای اهواز از رودخانه کارون، بامدژ از رودخانه دز، پای پل از رودخانه کرخه و چمنظام از رودخانه مارون بررسی گردید. افزون بر معادلههایی که اخیراً ارائه شده، رایجترین معادلههای موجود در این پژوهش به کار رفت، که عبارتند از: میر-پیتر و مولر، انیشتین، بگنولد، انگلاند و هانسن، توفالتی، ایکرز و وایت، یانگ، وان ریجن، وایف، ساماگا و همکاران، بگ، و فاضل. به منظور محاسبه سریع دبی رسوب، از روشهای فوق یک مدل کامپیوتری تهیه گردید. در مرحله بعد، 490 دوره داده اندازهگیری شده از این ایستگاهها گردآوری شد. به دلیل همزمان نبودن دادههای دانهبندی بستر با دادههای شرایط جریان در برخی از موارد، این دادهها با دبی که به صورت روزانه موجود بود، ارتباط داده شد و روابطی بین دانهبندی بستر و دبی به دست آمد. نتایج نشان میدهد که به طور کلی معادلههایی که مبتنی بر انرژی تبادلی جریان میباشند، با اصلاحاتی برای رودخانههای خوزستان مناسبترند. از این معادلات، روش انگلاند و هانسن، جز برای ایستگاه چمنظام، در ایستگاههای دیگر تخمینهای نسبتاً خوبی داشته است. میانگین نسبت بار رسوبی این روش برای رودخانه کارون 41/1، برای رودخانه کرخه 07/2 و برای رودخانه دز 85/1 است. همچنین، انحراف از معیار نسبت مذکور برای این روش، در مقایسه با روشهای دیگر، مقادیر بسیار کمتری میباشد. روش بگ نیز با کاربرد ضریب 1/0، جز برای ایستگاه چمنظام، در سه ایستگاه دیگر برآوردهای مناسبی داشته است. این روش نیز نتایجی مشابه روش انگلاند و هانسن داشته و دارای میانگین نسبت بار رسوبی 32/1 برای رودخانه دز، 91/0 برای رودخانه کرخه و 73/0 برای رودخانه کارون میباشد.
<p>Many sediment transport equations have been developed for estimation of the river sediment materials during the past four decades. There are significant differences in the results from these equations when applied to compute sediment transport for a specific river. Therefore, application of an equation for estimation of a river sediment load is not an easy task. In this study, 12 important sediment transport equations including Meyer-Peter and Muller, Einstein, Bagnold, Engelund and Hansen. Toffaleti, Ackers and White, Yang, Van Rijn, Wiuff, Samaga et al, Beg and Fazel were tested against the measured field data of four major Khuzestan rivers, namely, the Karoon, the Dez, the Karkheh, and the Maroon. For accurate results and rapid computation, a computer program was developed for this purpose. Over 490 measured data from the gauging stations of these rivers are selected. Using these data, the hydraulic parameters and the bed material of the gauging stations are determined. </p><p>The results of the computer program are analyzed and compared with the measured data. The results from this study show that those equations which are based on the energy exchange of the flow, are generally in good agreement with the measured data for Khuzestan Rivers. From these equations, the Engelund and Hansen’s equation generally predicts satisfactory results for the all gauging stations except for the Maroon River gauging station. And finally if the sediment load computed by the Beg’s method is multiplied by a factor of 0.1, the results approximately match those obtained from the Engelund and Hansen’s method. </p>
رودخانه، نسبت بار رسوب، دبی رسوب
River, Sediment load
13
30
http://jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-168&slc_lang=fa&sid=1
M.
Ghomeshi
مهدی
قمشی
00031947532846004983
00031947532846004983
Yes
H.
Torabi-Poodeh
حسن
ترابی پوده
00031947532846004984
00031947532846004984
No